Groeikrachtprofessionals

Zijn top-leiders vroege vogels?

time-is-free

Zijn top-leiders vroege vogels?

9 september 2014
|
0 Reacties
|

Het beeld bestaat dat ondernemers lange dagen maken en ongezond leven, geen tijd hebben voor zichzelf en hun gezinnen. Altijd maar bezig zijn met het oplossen van problemen en geen tijd hebben om even tot rust te komen. Kortom: Lange dagen, korte nachten.

Een recent uitgevoerd onderzoek (Center for Management & Organization Effectiveness) naar hóe 267 topmanager (vice presidents en daarboven ) van 163 bedrijven (o.a. Adobe, American Express, AT&T, Bank of America, Boeing, BP, Delta, DHL, Federal Express, GE, Google, HP, John Deere, Johnson & Johnson, Kelloggs, Motorola, Rio Tinto and Twitter) nou hun dag besteden geeft het volgende beeld.

Enkele inzichten uit het onderzoek:

1. Vroeg uit de veren. Meeste wekkers gaan al 06:15 uur af na zo’n gemiddeld 7 uur slaap. Sporten in 45 minuten om de accu op te laden op een van de weinige rustmomenten van de dag. Fysieke inspanning geeft energie! Het helpt om het hoofd leeg te maken en de aandacht bij jezelf te houden. Het moment van de dag dat er nog geen afleidende telefoontjes of mails zijn.Hoewel het ontbijt er dan toch ook vaak bij inschiet geeft 70% van de ondervraagden aan op z’n minst iéts te ontbijten (of mee te nemen voor onderweg). Herkenbaar?

2. Reistijd = activi-tijd! Onderweg bellen of mailen. Deze tijd wordt niet onbenut gelaten. Gemiddeld is er in dit onderzoek uit de VS slechts 25 minuten reistijd. Tijd die ook benut wordt voor persoonlijke ontwikkeling, zoals bv het luisten naar audioboeken

3. Mailboxen spitten: Gemiddeld wordt er toch nog zo’n 2,25 uur achter de mail besteed. Of dat allemaal even productief is wordt niet duidelijk uit het onderzoek. Tips zijn er wel om deze tijdsduur in te korten: korte, bondige email berichten; of het inplannen van vaste tijd-slots om met de mail aan de gang te gaan. Bellen ipv mailen. Heeft het voordeel dat je niet teveel hoeft na te denken hoe je je boodschap wilt vertellen. En wanneer je na afloop de conclusies/ afspraken kort op mail zet heb je meteen een geheugensteun over wat er is besproken/ afgesproken.

4. Opvallend punt is dat er (maar?) 25 minuten / dag wordt besteed aan planning/ strategie. Kwestie van goed gedelegeerd hebben, of écht geen prioriteit? Het lijkt mij wat weinig gezien het belang van sturen naar de toekomst en het kunnen inspelen op marktontwikkelingen.

5. Meer dan 50% van de ondervraagden geeft aan het overleggen mét en managen van mensen en hun projecten in plaats van bezig zijn met de eigen taken en projecten belangrijk te vinden. Vanuit het perspectief van ‘charismatisch leiderschap’ is dat misschien ook wel te verklaren: Succes is mensen werk. Aandacht voor de mensen en ze kunnen inspireren en motiveren is misschien wel de belangrijkste taak van een leider. Relaties opbouwen, interesse tonen en talent ontwikkelen. Support verlenen en kunnen delegeren. De ruimte geven voor ontwikkeling en toch ook grenzen aangeven.

Het is jammer dat er binnen het onderzoek niet gevraagd is naar de ‘values’ van waaruit deze toppers opereren en in hoeverre deze aansluiten op de ‘ ondernemings values’ en die van de medewerkers. Onderzoek geeft aan dat effectiviteit, medewerkerstevredenheid en loyaliteit toeneemt naarmate er meer aansluiting is tussen de ‘values’ van de medewerker en de organisatie. En dat daarmee de prestatie van de onderneming verbetert.

Gemiddeld bijna 3 uur per dag zo blijkt uit het onderzoek, is tijd die niet duidelijk te herleiden is naar activiteiten. Da’s best veel op een gemiddeld zo’n 10 urige werkdag!

Geïnteresseerd het hele onderzoek te lezen?

Heleen den Haan
McSense Business Accelerators
hdenhaan@mcsense.nl

Translate »