Groeikrachtprofessionals

Kiezen voor groei

groei-blog

Kiezen voor groei

14 juli 2014
|
0 Reacties
|

Veel mensen denken klein. Als ze een tomaat zien, zien ze niet meer dan een tomaat, een ingrediënt voor een salade. Zo niet de familie Heinz: in 1876 introduceerden ze hun eerste fles tomatenketchup en ze veroverden er uiteindelijk de hele wereld mee. Ook Joseph Campbell zag er samen met zijn partner Arthur Dorrance meer in dan de gemiddelde groenteboer: ze maakten er tomatensoep van en Campbell was al vlug een wereldwijd imperium. Deze mensen dachten niet klein, maar groot.

Voor groei heb je niet per definitie een ingewikkeld product nodig, niet per se een superinnovatieve dienst waar nog niemand van heeft gehoord. Sterker nog: liever niet! De snelst groeiende bedrijven verkopen iets alledaags, iets wat iedereen al kent en waar veel behoefte aan is.

Nee, de doorslaggevende succesfactor voor groei is niet het product of de dienst. Maar wat is het dan wel?

Ik ben altijd gefascineerd geweest door groeiende bedrijven. En ik heb het geluk gehad dat ik bij enkele van die bedrijven heb mogen werken. Een daarvan was McDonald’s, waar ik me elke dag heb beziggehouden met de vraag waar we het succes aan te danken hadden en hoe we de groei konden volhouden.

Terwijl ik bij steeds meer bedrijven in de keuken mocht kijken, ontdekte ik langzaam maar zeker wat al deze ondernemingen gemeen hadden. Inmiddels denk ik het antwoord te hebben gevonden. De kern van groeikracht zit in standaardisatie, partnerships en people focus – een formule voor groei waarmee je elke organisatie kunt laten groeien.

Groei is eigenlijk waardevoller dan succes. Succes is per definitie iets tijdelijks, terwijl je de continuïteit van je onderneming pas veiligstelt als je je organisatie zo inricht dat deze is gericht op lange termijn groei. Daarmee dwing je jezelf ook anders te kijken en anders te denken en daardoor flexibel en wendbaar te blijven in een wereld die elke dag verandert.

Daarom hebben ondernemingen om te groeien geen Masters of Business Administration nodig, maar Masters of Business Acceleration!

Ik ontmoet bijna dagelijks mensen die niet beseffen dat ze goud in handen hebben. Succesvolle slagers met één vestiging. Meubelmakers met één machine. Populaire restauranthouders met één restaurant. Begrijp me niet verkeerd, sommige mensen willen niet groeien, bijvoorbeeld omdat leidinggeven niet past bij hun karakter, en dat is prima. Maar veel ondernemers en managers willen juist wel groeien, maar weten niet hoe.

Mijn advies: als je wilt groeien, doe het dan gelijk goed. Focus je op standaardisatie, partnerships en people focus – geloof in jezelf, groei en verover de wereld!

 

René Savelberg

Oprichter McSense Business Accelerators

Translate »